Trendy w fitnessie

Trendy w fitnessie

Styczeń to nie tylko czas postanowień noworocznych, ale to przede wszystkim moment na podsumowanie ostatnich miesięcy, tworzenie planów na nadchodzące dni, a także wyznaczanie długoterminowych celów. Jeśli jeszcze nie masz pomysłów na rozwój swojej kariery jako trener personalny lub instruktor fitness, a jako menedżer klubu fitness wciąż pracujesz nad strategią na najbliższy czas – przedstawiamy najnowsze trendy z branży fitness na 2018 rok, którymi warto się zainspirować.

Na podium
Badanie dotyczące trendów w fitnessie opublikowane w Health and Fitness Journal, dwumiesięczniku wydawanym przez American College of Sports Medicine, przeprowadzane jest regularnie każdego roku od 12 lat. Z puli 40 trendów, ponad 4 tysiące respondentów – profesjonalistów z branży fitness z całego świata – wybiera co roku 25 najważniejszych zagadnień, które będą miały wpływ na rozwój aktywności fizycznej w najbliższej przyszłości.
Hitem w 2018 roku, według badania „Worldwide survey of fitness trends for 2018” będzie HIIT, czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności. W pierwszej trójce znalazły się również zajęcia grupowe i wszelkiego rodzaju gadżety (zeszłoroczny numer 1), które mierzą i zapisują naszą aktywność, w tym interaktywne stroje do ćwiczeń i okulary.

Kształtuj sylwetkę i umysł
Wysoko na liście, bo odpowiednio na 4 i 5 miejscu, plasuje się trening z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała (numer 1 w 2015 i numer 2 w 2016 i 2017), a od wielu lat wysokie noty otrzymuje także trening siłowy. Szóste miejsce zajmuje wiedza i doświadczenie – warto więc wpisać na swoją listę zadań na ten rok podnoszenie kwalifikacji i poszukiwanie wartościowych szkoleń. Ciekawym zjawiskiem jest joga, która coraz bardziej zyskuje na popularności i od 2010 roku utrzymuje wysokie noty w rankingu. Trening personalny nigdy nie spadł poniżej pierwszej dziesiątki – w tym badaniu mieści się na 8. miejscu.
Istotnym kierunkiem w branży fitness w 2018 roku będzie też zapotrzebowanie na programy treningowe dla aktywnych osób na emeryturze, którzy coraz częściej poszukują treningów i zajęć w ciągu dnia, dopasowanych do swojego wieku i możliwości. Pierwszą dziesiątkę zamyka trening funkcjonalny, poprawiający równowagę, koordynację, siłę i wytrzymałość, a także zwiększający sprawność w wykonywaniu codziennych czynności.

Poszukaj nowych form
Planując najbliższy rok, warto zwrócić uwagę na pozycje, które w latach ubiegłych zyskały wyższe noty, ale wciąż mieszczą się w głównej dwudziestce, i tym samym mogą być pomysłem na rozszerzenie oferty treningowej czy wprowadzenie nowego rodzaju zajęć do klubowego grafiku. Inspiracją mogą być ćwiczenia skierowane na utratę wagi (połączone z odpowiednio rozpisaną dietą), grupowy trening personalny, aktywność i zajęcia na świeżym powietrzu, rolowanie, trening obwodowy, coaching zdrowotny, licencje trenerskie, wzmacnianie core oraz specjalny trening uzupełniający dla sportu (na przykład przygotowujący do wyjazdu na narty lub gry w tenisa).
Poza najważniejszą dwudziestkę trendów wypadły treningowe aplikacje mobilne, promocja aktywności fizycznej i zdrowia w miejscu pracy, zapobieganie otyłości u dzieci i młodzieży (mimo wciąż dużego problemu z wagą u najmłodszych), a także pilates, treningi on-line, ćwiczenia w wodzie, trening dla kobiet w ciąży, cardio dance, boot camp’y i indoor cycling. To, że te kierunki zajmują niższe miejsca w zestawieniu nie znaczy, że zaczną zupełnie znikać z rynku, natomiast w nadchodzącym roku przewiduje się ich mniejszą popularność.

Długofalowe trendy czy tymczasowe mody?
Czy jednak są to trendy, które utrzymają się przez dłuższy czas, czy tylko mody, które za rok staną się nieaktualne i wyparte przez zupełnie nowe? Zdaniem …
Czy będziemy te tendencje obserwować również w Polsce? Zdaniem …
Ranking może wskazać nowe kierunki i podpowiedzieć niektóre rozwiązania, ale planując 2018 rok przede wszystkim jednak warto zastanowić się nad tym, co dla nas jako trenerów i menadżerów klubu fitness będzie w najbliższych miesiącach najbardziej istotne, dokładnie zbadać lokalny rynek a przede wszystkim uważnie słuchać i obserwować, czego potrzebują nasi klienci.